dimecres, 10 de juny del 2009

De quin color era la camisa?


Tot buscant documents per la xarxa, no fa masses dies em vaig trobar amb un document prou interessant escrit per l'historiador i comentarista casteller Jaume Grau. Aquesta crònica inclosa dins la revista "EL FIGAROT" i que porta per títol ELS ORÍGENS SOCIALS DELS CASTELLS A VILAFRANCA és tota una joia.

D'aquest document en trec una part rellevant per aquest blog que francament m'ha sorprès, parlant sobre el color de les camises, diu així:

"En una conversa amb en Joan Sol, encara abans del 1982, quan ell es ca separar dels Castellers de Vilafranca junt amb altres membres per formar els Xicots de Vilafranca - colla a la qual, com deuen saber els lectors, vaig pertànyer i vaig ser a les primeres juntes-, parlant de castells i de primeres colles, va comentar que el color de la camisa de la colla del 1929 era com una mena de "quadradet" blanc i vermell, que de lluny potser podria donar l'efecta de rosat, ben apartat del vermell com ara s'especula. En Joan Sol i el meu pare, que en pau descansin, van mantenir aquesta i moltes altres converses, mentre jo escoltava amb delit al taller de basteria que el meu pare tenia al carrer conegut com Sant Francesc, tot encoixant i posant estores als carros que encara en aquells temps dels anys 70 algun capriciós volia. "


En Ricard Pallarès en una part molt petita del seu article també parla del tema de les camises:

" Les primeres camises dels Castellers de Vilafranca eren roses, després no es va trobar roba per fer-ne de noves i es van fer vermelles. Quan vam fer la primera sortida, el 1948, la canalleta portaven camises roses, però els altres vam actuar amb camisa i pantaló de carrer. Després els que pujaven els donaven la camisa vermella.

Amb la camisa rosa i vermella no hi dúiem escut. Amb la verda el Lluís Melo, que llavors era l'alcalde, ens va pagar l'escut, un castell amb dos lleons."


Això del color de la camisa no em queda del tot clar, però la conversa que ens explica el Jaume Grau és prou raonable. Un "quadradet" petit de lluny ens dóna aquesta visió global de color. El que si que tinc clar, és que quan els Hills i el meu avi van fundar els Xicots, el que tenien molt clar era el color de la camisa, la qual sempre havia escoltat que era el color dels inicis castellers a la Vila.

Actualment el color dels Xicots tampoc no s'ajusta a les primeres, recordo que el primer color era més rosat.

0 aportacions:

Publica un comentari a l'entrada

EL PAS DEL TEMPS


AQUEST BLOG

Em dic Mar Roca Sol i sóc la neta del Joan Sol. El meu avi era una persona especial, molt estimada i especialment amant del món casteller. La seva trajectòria castellera és molt amplia iniciant-se a Valls, amb les colles de la capital de l'Alt Camp, i passant, obviament, per la seva estimada Vilafranca del Penedès. Va ajudar a fundar la colla dels Castellers de Vilafranca i posteriorment va funcar els Xicots de Vilafranca, la colla dels vermells, la meva colla. Tot i que visc fora, vinc molt sovint i mai em perdo la festa major de Sant Fèlix. Col·laboro amb els Xicots assiduament i creia necessari recordar la figura del Joan Sol. Per això i per moltes altres coses ha nascut aquest blog.

ENS SEGUEIXEN ...

PRIMER MEMORIAL JOAN SOL

PRIMER MEMORIAL JOAN SOL

WEB DELS XICOTS

BLOG DELS XICOTS

MITJANS DE COMUNICACIÓ

MÓN CASTELLER

EL LLIBRE DE JOAN SOL

EL LLIBRE DE JOAN SOL

CREA LA TEVA COLLA

VISITES REBUDES